Er du træt af lange telefonkøer? Kunstig intelligens kan være løsningen. Læs hvordan store danske brands som Nuuday forbereder sig på at implementere chatbots i deres kundeservice.
I den nærmeste fremtid kan kunder hos flere teleselskaber forvente at blive mødt af en digital rådgiver i stedet for et menneske, når de har brug for kundeservice.
Dette er tilfældet hos Nuuday, en virksomhed der udbyder telefoni, bredbånd og tv med brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore og Hiper, dette er ifølge en artikel fra Berlingske.
Chatbots i kundeservice
Michael Stinner, der er ansvarlig for kundeoplevelser hos Nuuday, fortæller, at 80 procent af alle deres samtaler mellem virksomhed og forbruger i dag foregår via telefonen.
Dette vil ændre sig, da Nuuday planlægger at bruge en sprogmodel baseret på kunstig intelligens.
Dette vil gøre det muligt for kunderne at skrive med virksomheden i et helt almindeligt sprog og få svar ved hjælp af teknologien.
Fordele ved chatbots og digitale rådgivere
Der er mange fordele ved at bruge chatbots i kundeservice.
Kunder kan undgå lange telefonkøer, og teknologien behøver aldrig at holde fri.
Det er også en billigere løsning, og dialogen kan personliggøres, da chatbotten eller den digtiale rådgiver kender til din historik og tidligere henvendelser.
AI og menneskelig interaktion
Men det er ikke al kontakten med kunder hos Nuuday, som skal være via AI.
Vanskelige situationer kræver nemlig stadig en medarbejder til at finde en løsning, fortæller Michael Stinner.
AI i techindustrien
Kunstig intelligens har været på alles læber i den seneste tid.
Chatbots, der er et værktøj baseret på kunstig intelligens, kan efterligne menneskelig kommunikation.
Techgiganten Meta er ved at hoppe med på AI-bølgen og vil lancere en række forskellige chatbots, som deres flere milliarder brugere kan interagere med.
Det er klart, at kunstig intelligens og chatbots vil spille en stor rolle i fremtidens kundeservice.
Med fordele som hurtigere svar, ingen ventetid og personaliseret service, er det let at se, hvorfor virksomheder som Nuuday er ivrige efter at implementere denne teknologi.
Det er ikke kun de store brands som kan bruge ChatBots
Der hvor teknologien er spændende er at det idag er muligt at få chatbots integreret i mindre webshops og det derfor ikke kun er forbeholdt de store brands.
Eksempelvis kan den danske e-commerce platform Shoporama vha. en trejdeparts app give dig en chatbot på 5 minutter.
"Reelt kan man komme gratis i gang, men man bør lige vælge den mindste pakke til omkring 20 US$, så har man en ganske hæderlig chatbot« siger Morten Vadskær, der er partner i Shoporama og har testkørt en af de mange nye chatbots, der er baseret på ChatGPT.
»Det, der er stort her, er at man reelt kan være i gang på under en time og at det kan sættes op uden man har noget kendskab til programmering eller teknik. Man giver bare chatbotten adgang til alle ens sider på hjemmesiden.
Så læser den selv om produkterne og kan f.eks. svare på spørgsmål som "vis mig en blå cykel til under 2300,-.
Det kan den fordi den har læst hele hjemmesiden. Derefter indstiller man hvordan chatbotten skal opføre sig, hvor formelt den skal svare m.m. og så har man en chatbot, som fungerer langt, langt bedre end dem, vi stiftede bekendtskab med for 3-5 år siden« fortsætter Morten.
»Det er klart, at den ind imellem tager fejl. Men det gør en kundeservice medarbejder jo også. Og modsat kundeservice medarbejderen, så har chatbotten faktisk læst – og kan huske – alle dine sider på hjemmesiden.
Så den er godt klædt på til arbejdet. Lige nu er der stadig nogle små fejl i de her ChatGPT chatbots, men udviklingen af kunstig intelligens går så stærkt lige nu, at det nok ser væsentligt bedre ud allerede til jul.
Jeg er i hvert fald optimistisk« slutter Morten, der fortæller at flere af deres kunder allerede testkører chatbotten.
Så vi kommer til at møde både digitale rådgivere i telefonen og chatbots i større og større grad i fremtiden som forbrugere , så det handler bare om at tage teknologien til sig og vænne sig til den allerede nu .