Lånemarkedet har ændret sig markant med nye lånetyper

Flere brancher gennemgår i disse år markante ændringer. Det kan være ny teknologi eller en ny spiller på markedet, der gør tingene radikalt anderledes, eller det kan være ændrede forbrugsvaner.

Det er der ikke noget nyt i. Men er der et marked, som i de seneste par år og til stadighed er under forandring, så er det markedet for lån og finansiering. Der er sket en væsentlig decentralisering – fra at det før var banker og realkreditinstitutter, der stod for stort set al ekstern finansiering, er flere aktører nu trådt ind på scenen. Men hvad betyder det egentlig for den almindelige dansker, der ”bare” skal bruge et lån?

Væsentligt flere produkter at vælge i mellem

Et af de tydeligste eksempler på, at der i de seneste par år er kommet flere spillere til truget, er produktudvalget indenfor finansiering. Fra de traditionelle løsninger som et banklån og en kassekredit har danskerne nu mulighed for at vælge imellem en lang række løsninger indenfor af kviklån, forbrugslån og minilån. Fælles for dem alle er, at de ofte er digitale, at behandlingstiden er kort, og at der ikke stilles nogen spørgsmål til, hvad låntager har i sinde at bruge pengene til.

Det store produktudvalg er på den ene side en velsignelse. Det øger, som det også beskrives nedenfor, konkurrencen virksomhederne i mellem. På den anden side kan det også være en hovedpine. For hvad er egentlig den bedste løsning i lige netop hr. Jensens tilfælde? Det kan være en hård nød at knække. Flere hjemmesider, eksempelvis lånet.dk, har dog taget kampen op og samlet de forskellige låntyper i et forsøg på at tage forbrugeren i hånden.

Konkurrence presser priserne

De store ændringer har ikke bare affødt flere produkter og kombattanter. Konkurrencen blandt de nye og den gamle garde er i den grad også blevet skærpet til fordel for forbrugerne, der gerne vil låne penge. Den benhårde konkurrence presser nemlig priserne ned på de enkelte lån, dvs. den rente, som skal betales for at kunne få lov til at optage et lån. Det er naturligvis en glædelig udvikling, men det har også den betydning, at nye bejlere skal være forberedt på en indædt kamp om kunderne.

Hvis deres omkostningsstruktur ikke kan være med på de meget små marginaler, kan det hurtigt blive en underskudsforretning at drive lånevirksomhed. Det kan måske på sigt betyde, at nye spillere får sværere ved at trænge ind på lånemarkedet eller helt udelukkes, fordi kunderne er vanskelige at kapre, medmindre man kan underbyde hele markedets prisstruktur.

Ny teknologi?

Lånemarkedet har i den grad omfavnet digitaliseringen og ny teknologi, der har gjort, at man nemt og bekvemt kan sidde derhjemme og optage et lån i stedet for at skulle smutte ned i banken i arbejdstiden for at snakke med sin bankrådgiver. Flere spår da også, at denne teknologi- og digitaliseringsfest først lige er begyndt, og at der er mere på bedding. I hvilket omfang og hvornår står selvfølgelig hen i det uvisse, men ændringerne er på ingen måde fuldtendt endnu.