Efter en konkurs i efteråret 2017 har den danske brillekæde CrossEyes gennemgået en stor rekonstruktion. Det har betydet farvel til franchisetagere og det engelske marked - men den nye konstruktion vækster allerede.
"Det er det bedste, der er sket for kæden."
Paradoksalt nok er det sådan, Søren Møller, CEO i Crosseyes, beskriver den gennemgribende rekonstruktion, som brillekæden har været igennem det seneste år. For selvom konkursen i efteråret 2017 var en hård periode, har den også været en øjenåbner for direktøren.
"Da jeg startede CrossEyes i sin tid, var det med masser af hjerteblod og et oprigtigt ønske om at forandre branchen. Men det fokus mistede jeg undervejs, fordi det pludseligt kom til at handle om flest mulige prikker på landkortet. Derfor var den her turnaround nødvendig," siger Søren Møller, der er lettet over, at rekonstruktionen allerede kunne ses på virksomhedens omsætning i februar.
CrossEyes er gået fra 24 butikker i Danmark og England til ti butikker i Danmark, og siden rekonstruktionen i efteråret er omsætningen øget med 30 procent, ligesom brillekæden har solgt 22 procent flere briller i 2018.
Tilbage til den oprindelige kultur
Ovenpå konkursen bestod den gennemgribende rekonstruktion først og fremmest i lukning af alle udenlandske butikker. Ifølge Søren Møller var det nemlig her, brillekæden mistede sin kurs.
"Vi spredte os alt for hurtigt i England og havde ikke de rette franchisepartnerne til at løfte opgaven. Samarbejdet fungerede ikke optimalt, og sammenhængskraften i vores brand kom aldrig op på det ønskede niveau trods mange indsatser. Butikkerne herhjemme udviklede sig derimod positivt, hvilket er grunden til, at den her rekonstruktion har været mulig. Så jeg besluttede, at fokus de kommende år skulle være på de danske butikker," fortæller Søren Møller.
CrossEyes har også sagt farvel til størstedelen af deres franchisetagere for i stedet at åbne egne butikker.
"Vi vil sikre os, at vores butikker har den rigtige CrossEyes-kultur, for det er den, der giver glade medarbejdere og glade kunder. Udover at åbne flere egne butikker kommer vi også til at introducere et helt nyt membership-koncept for at værne mere om vores loyale kunder," siger Søren Møller.
Nye visioner
CrossEyes forventer at slutte andet halvår af 2018 med en positiv driftsomsætning, og i 2019 regner Søren Møller med et årsregnskab i plus.
"Oprydningsarbejdet har kostet mange ressourcer, men vi er så småt ved at være i mål nu. Nu skal vi se fremad. Vi har uden tvivl stadig store ambitioner om udlandet, men lige nu er fokus på Danmark, siger direktøren, der også har ændret sine visioner for CrossEyes. Hvor målet førhen var at åbne 300 butikker inden for fem år, er planen nu at udvide med tre-fire butikker i løbet af 2019 og forhåbentligt nå op på 30 butikker i Danmark i 2022," slutter Søren Møller.