Iværksættertrio når rekordvækst med digitale marketingspil

Idémand og grundlægger Henrik Lund er her flankeret af de to nye medejere Casper Christiansen (tv.) og Rene Mieritz (th.).

Med en ny og styrket ejerkreds er det lykkes iværksætterne bag Scratcher at skabe vækst og forretning på virksomhedens koncept. Scratcher er nu aktiv på flere europæiske markeder.

Ideen, som Henrik Lund fik tilbage i 2016, var god. Produktet, en digital platform der gør det muligt for virksomheder at lave deres egne marketingkampagner med fokus på at skaffe nye kunder gennem digitale spil og quizzer, var også godt. Men kundetilgangen var simpelthen for langsom. Virksomheden Scratcher havde brug for folk med kommerciel baggrund, og Henrik Lund udvidede i begyndelsen af 2018 ejerkredsen med René Mieritz og Casper Christiansen, begge med solid erfaring i salg og markedsføring. Siden da har der været efterbrænder på væksten, og kundekredsen tæller nu store virksomheder, som Power, Georg Jensen Damask og Matas.

"Casper og jeg kunne med det samme se, at Scratchers potentiale var stort, men at der manglede kunder i biksen. De er kommet til nu. Faktisk har vi alene i de første seks måneder af 2018 tredoblet antallet af kunder i forhold til hele 2017. Omsætningen er i samme periode også øget med 265 procent. Væksten skyldes et konstant fokus på at differentiere produktet, så det er nemt, hurtigt at komme i gang med og kosteffektivt for både den lille ostebutik og store kæder," forklarer René Mieritz, der er Head of Clients i Scratcher.

Flere internationale virksomheder har anvendt kampagnerne sideløbende i adskillige europæiske lande. Det gælder blandt andet Elgiganten og Bonaparte. Den store efterspørgsel skyldes i høj grad, at mange virksomheder har mistet nyhedsbrevsabonnenter efter GDPR-lovgivningen. Disse leads skal hentes igen, hvortil Scratcher er et godt redskab.

Eksport og mere kapital

Efter samme forretningsstrategi som MailChimp kan virksomheder på Scratchers platform selv kreere såkaldte gamification-kampagner, såsom digitale skrabelodder, julekalendere eller lykkehjul med egen identitet. Kampagnerne introduceres herefter for brugerne på virksomhedernes hjemmesider eller gennem nyhedsbreve og sociale medier. De tre iværksættere er overbeviste om, at fremtidens fortsatte vækst skal findes på de internationale markeder.

"Vi har identificeret en emneliste med 250 store udenlandske kæder og forbrugerrettede virksomheder inden for de samme brancher som vores eksisterende danske kunder, hvor vi har rigtig gode erfaringer med dokumenterede resultater. Vi har vist, at vores platform er profitabel og internationalt gearet, og nu skal vi ud over landets grænser," forklarer René Mieritz.

Ejertrioen har dog et realistisk blik for, at hvis virksomheden for alvor skal eskaleres, kræver det yderligere investeringer.

"Med øget finansiel styrke får vi bedre mulighed for at udbrede kendskabet og tiltrække endnu flere kunder. Det vigtigste er, at vi finder den rette type funding, der udover kapital også kan bidrage med viden og netværk. Vi har nemlig ikke travlt, for vi kan sagtens finansiere os selv på nuværende tidspunkt," fortæller René Mieritz.

Gamification bliver allerede anvendt hyppigt i marketingverden, og netop nu er det højsæson for planlægning af julekampagner, hvilket Scratcher mærker med 20 nye kunder på platformen om ugen. Scratcher har dog også visioner om at udbrede brugen af de digitale spil til intern kommunikation og HR-opgaver såvel som indsamlingsværktøj for nødhjælpsorganisationer.