3 Tips til at undgå dårlige betalere

Arbejder du med økonomi- og salg? Så ved du også at det ofte handler om at træffe hurtige og rigtige beslutninger og at blot én enkel dårlig beslutning kan være lig med mange omkostninger, som tager pynten af bundlinjen.

Sponsoreret indhold

Dette sker hver eneste dag, når potentielle eller eksisterende kunders betalingsevne fejlvurderes og typisk får store konsekvenser for virksomhederne som ikke modtager den aftalte betaling.

Foretages der ikke en ordentlig undersøgelse af din kundes betalingsevne, inden der indgås et samarbejde eller en handel, kan du risikere, at kunden ikke kan – eller er villig til – at betale det pågældende beløb til tiden. Dette fører for mange virksomheder til likviditetsproblemer i form af tab af udestående og lange, tidskrævende inkassosager.

For at undgå problemet med dårlige betalere, er det afgørende, at din virksomhed har en struktureret politik for kreditgivning og kreditvurdering. Datagiganten Bisnode har gjort det nemt for dig at undgå dårlige betalere. Bisnodes kreditvurdering giver dig en komplet oversigt over alle tilgængelige informationer om personer og virksomheders økonomi, så du kan få adgang til alt fra kreditrapporter, regnskaber og nøgletal til betalingsanmærkninger.

En kreditvurdering er, som navnet antyder, en vurdering af en persons og virksomheds eller anden instans’ kreditværdighed og økonomiske situation. Med andre ord, om vedkommende eller selskabet er i stand til at betale regninger til tiden samt tilbagebetale penge, som f.eks. lån fra banken eller andre kreditorer. Som lån- eller kreditgiver er det anbefalelsesværdigt altid at foretage et kredittjek og en kreditvurdering af dine kunder for at sikre, at de er villige og i stand til at betale pengene for handelen til tiden, og så du ikke risikerer, at du bliver nødt til at anlægge en inkasso sag.

For at undgå dårlige betalere i fremtiden, fremstilles her 3 uundværlige tips til, hvordan du med en kreditvurdering undgår dårlige betalere, som koster dig både tid, likviditet og frustrationer.

  1. Træf kreditbeslutninger på baggrund af pålidelige og kvalitetssikrede data
  2. Få overblik over eksisterende og potentielle kunders betalingsmønstre
  3. Vær opdateret på det nyeste data om dine kunder

Når du træffer de vigtige beslutninger omkring dine eksisterende og potentielle kunders betalingsevne og kreditværdighed, er det meget vigtigt, at den data, som du baserer dine beslutninger på, er indhentet fra pålidelige kilder. Kun på den måde kan du være sikker på, at du er klædt rigtigt på til at yde dine kunder den optimale kredit. Dertil er det ikke nok at skaffe indsigt i dine kunders faste indtægter og udgifter. Du bør også undersøge kundernes betalingsmønstre, så du kan identificere deres villighed og evne til at betale regninger til tiden. Det kan du fx gøre med Bisnodes betalingsoversigt. Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at du altid har det nyeste, opdaterede data på dine kunder, så du hurtigt kan reagere, hvis noget indikerer, at din kunde ikke vil betale den næste regning.

Er du træt af dårlige betalere, og vil du gerne have adgang til værdifuld økonomisk viden om både kunder og leverandører? Besøg Bisnode.dk og læs mere om dine muligheder.